Sunday, May 5, 2019

De ce schimbam regulile jocului

  Ca orice activitate economica umana si serviciile auto sint un joc pe care il jucam daca ne place jocul si regulile acestuia.Teoria cererii si ofertei explica simplist aceste reguli, pentru ca in fapt fiecare isi face propriile reguli si apoi negociem un cadru comun.
  Recent am surprins intr-un comentariu pe net un repros adresat unui client de al nostru " - Xlescule,eu imi aleg singur service-ul" ca o aluzie la politica noastra de selectie a clientelei.Respectivul nu realiza ca de fapt el "alege" regulile altuia care i se par mai acceptabile intr-un joc care ii place mai mult.

  Anii de lucru in domeniul serviciilor m-au facut sa concluzionez ca aceasta "placere" a jocului e fundamentala.Cei care vin la COSO Garaj trebuie sa o faca pentru ca le place iar mie imi e clar ca nu exista placere in a-ti repara cutia de viteza sau in a avea o problema cu pornirea dimineata.
  Eu am crescut "la bara din fata" si am intrat in industria asta de foame.Am lucrat orice prindeam si am facut orice lucrare.In timp am inteles ca trebuie sa exista reguli care sa faca interactiunea cu clientii mai placuta (pentru ambele parti).Asa am decis in 2008 sa lucram specializat trimitind in alte serviceuri jumatate din clientela.Asa am decis in 2014 sa modernizam hala ca sa fie "aici Germania mea".Asa am decis in 2017 sa nu mai primim in service masini mai vechi de Euro 5.Si asa am decis in 2019 sa separam partea de intretinere de partea de lucrari sofisticate.
  E drept ca toate aceste decizii au aparut ca o adaptare la conditiile pietii si asa este si acum.Iasiul,si nu numai,traieste o perioada de bunastare adusa de investitiile companiilor straine,in general in IT si servicii conexe cu valoare mare adaugata.Salariile au crescut si masini isi cumpara astazi nu doar interlopii si cei care au legatura cu statul roman ca angajati sau prin contracte,cum era acum 20 ani.Oamenii acestia au nevoie de servicii de intretinere pentru masinile lor bazate pe profesionalism,operativitate,transparenta si curatenie.Toate acestea li se cer si lor la munca si le regasesc in interactiunea cu partenerii straini.Traim o perioada in care ideea de service auto se schimba radical,in directia in care ea exista si in afara tarii.Si nu doar COSO Garaj a observat asta.Toate service-urile mari si profesioniste din oras au inceput sa refuze lucrari complexe de reparatie si diagnoza concentrindu-se pe intretinere.Aici enumar in primul rind pe Robby Car ,Moldocar,Sandra Trading si alte reprezentante.Definesc drept service mare orice service care are cel putin sase elevatoare si folosesc ca referinta a profesionalismului faptul ca sint pe piata de peste 15 ani.Definesc drept "intretinere" orice lucrare care nu necesita diagnosticare,scule specializate rare,licente scumpe si blocarea unui punct de lucru pentru mai mult de cinci ore.
Refuzul lucrarilor se face in general prin trimiterea la o autoritate superioara "Mergi la X,el repara doar Y,sau a mai facut cindva lucrarea asta" sau prin minciuni nevinovate "Ne pare rau,nu avem software pentru masina dvs...software-ul nu merge la masini mai vechi de 2005...e din calculator...bla,bla,bla". In acelasi directie merg (si pe aceeasi piata de intretinere se bat) si cei mai mici,unde se afla si COSO Garaj,Orepan,BTM,Auto Alex,Multibrand Auto, cu 3-5 puncte de lucru.Cei cu unul sau doua elevatoare/puncte de lucru refuza/refuzau de mult orice lucrare care necesita blocarea unuia din acestea pentru mai mult de o zi cu exceptii rare ce tin de prietenie/neamuri sau sansa de a jumuli o "gisca" care crede ca a descoperit apa calda pe Google/forum/experienta de viata a cumatrului s.a.m.d .

De ce am ajuns aici? Pentru ca bunastare si multe masini.Pentru ca putini specialisti si multe masini.Pentru ca investitiile necesare pentru service de intretinere sint putine si multe masini.Pentru ca masinile moderne sint foarte complexe si fabricantul ofera putine informatii, fortind la un "reverse engineering" costisitor si de durata...si pentru ca multe masini.Pentru ca e mai ieftin sa iti iei alta masina/motor/cutie decit sa o repari,de asemenea pentru ca...multe masini.

COSO Garaj si-a facut insa un renume de "spezialist".Nu putem sa ne schimbam naravul de a descoperi apa in piatra seaca chiar si cu pretul multor nopti nedormite.Vrem insa sa o facem organizat,Specializat.De aceea am inchiriat o hala pe care o vom echipa la nivel industrial si pe care o vom da pe mina celor mai specialisti dintre noi si anume Florin de la Miroslava (da,suna a nume de manelist :) ), inginer Mircea Nazaret,de departe cel mai bun specialist si riguros om al echipei, si Iulian Giurgea (primul om cu pe care Florin l-a avut ajutor prin anii 98-2000, inainte ca Iulian sa plece in Italia unde a lucrat peste zece ani in industria reparatiilor specializate de motoare).
Hala aceasta va deveni "overlayer" pentru COSO Garaj,va fi numita "Inginerie" si se va ocupa tocmai cu asta.Cu lucrari care necesita inginerie si specializare.Prioritate absoluta la serviciile acestea vor avea,evident,clientii cu istoric de intretinere la COSO Garaj,dar vom prelua o gama diversa de solicitari,de la lipt fire,la retrofit-uri si reparatii de cutii si motoare.Si da,Mircea & Co o sa faca si intretinere clientilor carora le e asa de drag incit nu lasa pe altcineva sa le atinga masina :) ...

Scopul declarat al acestei separatii este ca lucrarile de la COSO Garaj sa se desfasoare organizat,repede,curat si eficient.Pentru a aduce placere celor ce aleg sa joace jocul nostru.Si daca vreodata o sa apara probleme neplacute,"overlayer-ul" va veni cu solutii specializate si sfaturi pe masura problemei aparute.Consideram ca tocmai acest "overlayer" va aduce plus valoare si va face diferenta intre serviciile oferite de noi si serviciile oferite de altii.

Ca orice altceva ce am facut in acesti ani, si asta e o reactie la nevoile dumneavoastra,clientii nostri.
Pentru ca jocul fara placere nu e joc.

1 comment:

  1. Buna ziua Dl. Florin. Adrian cu Golf 28 RIH va scrie. Pentru inceput vreau sa va felicit pentru imbunatatirile aduse atat in interiorul cat si exteriorul garajului COSO ( parcarea si trotuarul arata chiar foarte frumos). Felcitari meritati si pentru faptul ca ati reusit sa pastrati un colectiv care lucreaza cu placere impreuna, sunt sociabili cu toti clientii si au totdeauna un raspuns la intrebarile noastre. La categoria lucrurilor ce pot fi imbunatatite putem trece aglomerarea de piese ( cutii de viteze, motoare ,etc) ce sunt depozitate in locul adiacent elevatoarelor unde se lucreaza la o masina care nu are o legatura cu acele piese. O alta imbunatatire ce poate fi facuta este la partea de programari clienti. Parerea mea este ca dna Marinela si Catalin nu mai pot face fata la volumul de munca ( raspuns telefon unde trebuie sa fii concentrat sa dai explicatii sau sa faci programari, trebuie sa vorbesti si cu eventualii clienti care se afla in fata lor in acel moment, mai vin piese de la depozite, aranjarea piesele primite in depozit si tinuta evidenta lor, facute comenzi de piese la depozite sau la centrele de dezmembrari, etc), de aceea cred ca ar fi indicat sa mai fie o persoana la "front office". Tin minte ca ati postat odata ceva in legatura cu crearea posibilitatii de a face programare online (o idee excelenta pe care o asteptam). Mai am o intrebare: La noua locatie se vor face/accepta lucrari/mofturi de genul dezmembrat motorul pentru curatare completa, modificare soft pentru modificarea performantelor masinii, etc? Va multumesc pentru rabdare si daca tin eu bine minte... LA MULTI ANI, nu?

    ReplyDelete