Sunday, June 18, 2023

Un an electric

S-a facut! 

De fapt s-a implinit. S-a implinit aproape un an de cind am mai trecut pe la OMV doar ca sa iau briosa. Dinozaurul se adapa de la MOL-ul care e la iesirea din oras, iar el daca stie cum arata orasul stie doar din memorie, de pe vremea cind era in stapinirea primului proprietar. 

Da, a trecut anul si odata cu el si vreo 12.000 km facuti "pe electric", si m-am gindit sa impartasesc experienta mea cu masina noastra electrica. O alintam "Bondarul" - pentru ca are o trompeta care biriie ca un bondar pina pe la 30km/h ca sa atraga atentia pietonilor asupra lui , sau ii spunem cu susta "Aspiratorul"- pentru ca imparte cu el priza si "trage" din reteaua de 220V ca si acesta. Sau cel putin o impartea pina i-am conectat statia de incarcare la trifazic.

Cum e cu Bondarul? E smecherie! E, din punctul meu de vedere, cea mai smechera masina de mers prin oras cu care am mers vreodata. Inauntru Bondarul e cam ca un Golf 4 si are toate elementele cu care un ciine batrin ca mine e obisnuit: Ceasuri de bord cu ace, maneta de schimbator pe care pot tine mina cind conduc, jack de auxiliar la radio si scaun pe care-l reglezi in fata sau in spate in doua secunde tragind in sus de o bara metalica. Simplu, fara briz-briz-uri. Functional. Familiar. Si pentru ca l-am luat cu incalzire in parbriz, iarna e de doua ori smecherie! Materialele din interior sint foarte calitative, la nivelul Golfului 7, daca optezi pentru pachetul Style (jante si geamuri fumurii). E de fapt una din putinele chestii pe care le poti lua optional. Mi-au dat la ea si camera pe spate, daca nu ma descurc in parcare. Dar eu ma descurc! "Pe vremea mea" oglinda retrovizoare pe dreapta era optionala... :)   Portbagajul e suficient pentru un carut plin de cumparaturi. Daca umbli cu doua caruturi , trebuie sa rabatezi bancheta. Daca rabatezi, poti umbla cu trei! In spate colegii mei care se apropie de 1.90m nu dau cu capul in plafon, dar cel care se apropie de 120 kg prefera sa stea in fata. Incap si trei, dar e inghesuiala. Cam ca intr-un Golf 4.

Cum sta pe strada? Surprinzator de bine! Clasa mica, la VW si nu numai, are mereu problema ca trebuie sa fie usoara si ieftina, iar asta aduce motoare mici si cutii manuale. Daca ai optiunea unei automate, aceasta e de fapt manuala cu robot sau CVT-uri cu convertizor. In general niste combinatii care fac grupul propulsor complet neatractiv. Clasa mica e entry level si la dinamica nu numai la optiuni. Niste "cutii de chibrite puturoase" spun pretentiosii. Clasa mica electrica? Alt animal! Bateria o face grea si stabila iar grupul propulsor electric o aduce in categoria masinilor cu pretentii. Bondarul zboara la propriu, nu doar la figurat. Scirtiie la 30km/h cind o calci la podea iar frina asistata de motorul electric e frina de competitie (cind calci frina motorul electric devine generator si incarca bateria, iar asta se simte ca o frina si mareste eficienta acesteia). In general nu tin gumele pe strada cit tine etrierul discul. ABS-ul intra repede daca te dai la ea si problema e accentuata de faptul ca, pentru reducerea rezistentei la rulaj, anvelopele sint inguste. Ma bate gindul sa il incalt cu ceva mai lat cind se vor uza anvelopele cu care a venit din fabrica. Ca tot vorbim de frina, la masinile electrice frina e alta specie decit la masinile cu motor termic fiind asistata de un motor electric in loc de servofrina cu vacuum. O simti diferit iar la eUp, spre deosebire de ID3 pedala nu are o zona elastica lunga si e incredibil de prompta. La ID3 efectul incarcarii bateriei in frinare e un pic mai putin sesizabil ca o frina (posibil din cauza masei mai mari a masinii) si primele pedale de frina, pina te obisnuiesti, le simti prea elastice comparativ cu modelele clasice, cu atit mai mult fata de eUp.

Ce nu imi place la el? Ca s-au ieftinit la tarita. I-au pus camera pentru lane assist (da, ala care trage de volan), dar nu i-au pus lumina in butoanele de dat geamul jos si nici nu are functia "auto" ca sa cobor geamul cu un click. Cum asa ceva? Rusinica!  Ca veni vorba de lane assist: (!!!) Ala de a pus lane assist la masini...corectez: Ala de a pus lane assist la masina mea merita batut. - Cine ti-a spus mai ca am eu nevoie de un briz-briz care sa imi traga de volan? Eu nu trag de volanul nimanui, eventual mai chibitez din dreapta "Vezi, ai grija! Vine cam tare!" sau "Esti obosit(a)? Schimbam?" dar de volanul omului nu trag niciodata. In viata reala daca faci din astea risti sa ti-o iei! Da, stiu, azi oamenii se uita pe TikTok cind conduc, dar poate un robot care sa tipe "- Lasa ba TikTok-ul! Ia covrigul in mina ca aici nu te respawn-ezi cu F7 daca intri in copac!" ar fi mai util decit unul care trage de volan. E doar o sugestie!  Nu mai imi place ca a inceput de pe la vreo 2000km sa pocneasca cind plec cu spatele. O data. Poc! Nu stiu ce are, n-am avut timp sa ma uit. Face asa de 10.000km, deci cred ca nu e grav. :) La fel, tot de pe la inceput la plecarea din rampa se "opreste motorul". Adica trebuie sa o pun in N si apoi din nou in D. Prima data m-a cam speriat, apoi m-am invatat cu ea. Face rar, probabil e un bug software. Asta nu ma deranjeaza asa tare.

Cum o incarc? Scot aspiratorul din priza si bag Bondarul. Vreo trei sferturi de an asa am mers. Trage din reteaua monofazica 2.5kW pe ora (cam 10Ah) si la un consum de 10-14kW la suta de kilometri trei-patru ore la incarcat ajung pentru naveta zilnica. Daca stii niste suste din setari si reteaua monofazica de unde te alimentezi e solida, trage si 7.5kW pe monofazic pe ora (32Ah). Dar de fapt 32Ah e maximul cit trage, indiferent ca e pe monofazic sau trifazic. La trifazic incarca doar din doua faze, cu 16A pe faza. Fara suste. Chargerul de pe masina e limitat. Nu stiu daca e o limitare impusa de baterie (nu ar trebui, pentru ca merge pe supercharger) sau e o chestie care tine de model (asa au vrut sau au gresit inginerii care au facut sistemul). Am aflat asta doar cind am instalat WallBox-ul. O sa testez la un ID3 si o sa mai scriu despre asta. Adica in concluzie, mai repede de 4 ore nu o poti incarca de la zero la full din reteaua de acasa si trebuie supercharger. Dar 4 ore pentru 200 km mie mi se pare in regula. Care 200 km sint insa doar vara. Iarna consuma dublu, distanta maxima posibila de parcurs scade la 120 km, iar durata de incarcare pentru naveta zilnica creste la 8 ore. De ce e asa? Confortul! Caldura vine din baterie. O chestie faina la eUp e ca are incalzitor electric pentru antigel si acesta incalzeste ulterior interiorul masinii. Nu e caldura aia uscata cu miros de resou pe care o au sistemele integral electrice, e o chestie foarte faina care face confortul identic cu cel al unei masini pe benzina, iar caldura vine in 2-3 minute. Dar asta, dupa cum am scris, e pe energie. Energie care "maninca" considerabil din range. Singura data cind era sa ramin cu bateria goala erau multi cu minus. 

Imi place? O iubesc! Cum sa nu iubesti un Golf 4 electric?

Da, stiu, energia verde nu e verde, bateriile polueaza si nu se recicleaza, copiii din Africa lucreaza sclavi in minele de metale rare, China profita... Asa-i! 

Dar eu am vrut sa scriu azi doar despre cum e eUp, masina electrica entry-level fabricata de VW. 

Atit!

No comments:

Post a Comment